Walka ze stresem
Jak radzić sobie ze stresem?
Stres jest obecny w naszym życiu niemal na każdym kroku – w pracy, w domu, podczas podróży czy na zakupach. Czasem pomaga on zmobilizować organizm do działania, lub zwiększonego wysiłku w sytuacjach trudnych i wymagających szybkiej reakcji. Może jednak również bardzo niekorzystnie wpływać na nasze życie i zdrowie. Jak radzić sobie ze stresem? Oto kilka przydatnych wskazówek i metod na pozbycie się stresu i uspokojenie nerwów.
Poznaj swój stres
  • Dokładnie przeanalizuj, w jakich sytuacjach się denerwujesz, co wyprowadza Cię z równowagi.
  • Zapisz w notesie myśli i odczucia związane z przyczyną stresu, a także sposób, w jaki sobie poradziłeś.
  • Pomyśl, czy da się w przyszłości uniknąć podobnych sytuacji. Jeśli nie, to czy możesz się w jakiś sposób do nich przygotować lub rozwiązać problem.
  • Zwróć uwagę, czy stresują Cię zdarzenia, na które masz wpływ, czy może takie, które pozostają poza Twoim zasięgiem. W tym drugim przypadku najlepszym wyjściem jest zaakceptowanie sytuacji i próba zmiany jej postrzegania.
Aktywność fizyczna pomaga zwalczyć stres
Podczas stresu nasz organizm produkuje wiele hormonów, które w nadmiernych dawkach mogą niekorzystnie wpływać na zdrowie. Jednym z groźniejszych jest kortyzol – hormon stresu, którego zadaniem jest przygotowanie nas do „walki” lub „ucieczki”. Rośnie zatem stężenie cukru we krwi, przyspiesza tętno, zaczynamy się pocić i szybciej oddychać. Badania pokazują, że aktywność fizyczna to świetne lekarstwo na podwyższony poziom kortyzolu. Dopomina i endorfiny, które uwalniają się podczas wysiłku, sprawiają, że czujemy się bardziej zadowoleni, o dprężeni i szczęśliwsi. Bieganie, fitness, czy taniec pomogą się nam zrelaksować po ciężkim dniu pełnym nerwów.
Rozmawiaj z bliskimi
Nie trzymaj w sobie emocji – opowiedz najbliższym o swoich problemach. Być może posłużą Ci radą i pomocą, a nawet jeśli nie, to samo poczucie bycia wysłuchanym i zrozumianym z pewnością odniesie pozytywny skutek. Pozwól sobie na chwile czułości – przytulanie i bliskie kontakty z innymi spowodują uwolnienie oksytocyny, która uspokoi zszargane nerwy i pozwoli się zrelaksować. Jeżeli Twój problem jest krępujący i nie chcesz o nim rozmawiać, to przelej myśli na papier. Z pewnością poczujesz się odrobinę lepiej.
Czas tylko dla siebie
Często w natłoku obowiązków zdarza nam się zapominać o swoich potrzebach.
  • Pomyśl, co sprawia Ci największą radość i znajdź chwilę, by to zrealizować.
  • Poczytaj ulubioną książkę, pójdź do kina, spotkaj się ze znajomymi, weź długą, odprężającą kąpiel lub udaj się na masaż.
  • Wystrzegaj się jednak podjadania niezdrowych przekąsek i stosowania używek lub preparatów uspokajających – łatwo wpaść w szpony uzależnienia.
Słuchanie muzyki łagodzi stres
Słuchaj nie tylko tej wyciszającej i relaksacyjnej. Czasami, aby rozładować emocje, potrzeba mocniejszych brzmień. Jeśli możesz sobie na to pozwolić, to przy okazji spróbuj również tańczyć lub sprzątać. Natomiast podczas słuchania muzyki typowo relaksacyjnej, najlepiej połóż się wygodnie, przymknij oczy i pozwól ponieść się dźwiękom.
Techniki relaksacyjne Stres przed egzaminem